• <

Akcja ratownicza na Bałtyku. Nikomu nic się nie stało, zadebiutowała za to zmodernizowana Anakonda

pc/MW

27.07.2017 15:44 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Akcja ratownicza na Bałtyku. Nikomu nic się nie stało, zadebiutowała za to zmodernizowana Anakonda

Partnerzy portalu

Akcja ratownicza na Bałtyku. Nikomu nic się nie stało, zadebiutowała za to zmodernizowana Anakonda - GospodarkaMorska.pl

Załoga śmigłowca W-3WARM z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej we wtorek 25 lipca uczestniczyła w akcji ratowniczej na Bałtyku. Pomocy potrzebował mężczyzna znajdujący się na statku transportowo-pasażerskim pod banderą Litwy.

O godzinie 7.24 załoga śmigłowca ratowniczego W-3WARM, pełniąca dyżur na lotnisku w Gdyni Babich Dołach, otrzymała informację, że mężczyzna znajdujący się na statku transportowo - pasażerskim pod banderą Litwy „Victoria Seaways” wymaga ewakuacji na ląd z powodu gwałtownie pogarszającego się stanu zdrowia. Śmigłowiec Anakonda, dowodzony przez kpt. pil. Marcina Abłażewicza wystartował po 11 minutach od otrzymania sygnału, kierując się w rejon ok. 40 mil morskich na północ od latarni Stilo. Dolot do wyznaczonego rejonu, w którym znajdował się statek „Victoria Seaways”, trwał 20 minut. Załoga nawiązała łączność ze statkiem i wykonała zawis, a następnie na jego pokład opuszczeni zostali lekarz i ratownik. O godzinie 8.14 mężczyzna, z podejrzeniem udaru mózgu, został podjęty na pokład śmigłowca, którego załoga rozpoczęła lot powrotny. 25 minut później maszyna wylądowała na lotnisku w Gdyni Babich Dołach, gdzie chory został przekazany obsadzie karetki pogotowia ratunkowego.

W tym roku to ósma akcja ratownicza z udziałem załogi samolotu lub śmigłowca Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W ciągu ostatnich 25 lat lotnicy morscy uczestniczyli w 609 takich akcjach udzielając pomocy 322 osobom.

Akcja ratownicza była jednocześnie „debiutem bojowym” zmodernizowanej wersji Anakondy W-3WARM o numerze 0511 oraz pierwszą w ogóle, prowadzoną zmodernizowanym śmigłowcem Anakonda. Modernizację pięciu najstarszych śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej prowadzą zakłady lotnicze PZL – Świdnik, na podstawie umowy zawartej z Inspektoratem Uzbrojenia w 2014 roku. Jej celem jest unifikacja wyposażenia, doposażenie w nowy sprzęt śmigłowców W-3RM oraz przebudowa do wersji ratowniczej dwóch śmigłowców wersji transportowej. Wszystkie zmodernizowane śmigłowce mają reprezentować jednolity standard maszyn W-3WARM. Zmodernizowane Anakondy wyposażono między innymi w cyfrowy system sterowania silnikami FADEC - ang. Full Authority Digital Engines Control (w miejsce analogowego), nowe wyposażenie ratownicze oraz nowe kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami - tzw. szperaczami. Wszystkie śmigłowce wyposażone będą również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS, który znacznie usprawni prowadzenie ewakuacji poszkodowanych z pokładów statków. Jako pierwszy, w lutym br., na macierzyste lotnisko w Gdyni Babich Dołach powrócił zmodernizowany śmigłowiec W-3T nr 0209. Miesiąc później dołączył do niego W-3T nr 0304. Obydwa są najstarszymi śmigłowcami Anakonda w BLMW, które rozpoczęły służbę w 1989 jako śmigłowce w wersji transportowej. W połowie kwietnia br., na lotnisko Babie Doły, powrócił również śmigłowiec W-3RM nr 0511 zaś w czerwcu br., na macierzyste lotnisko w Darłowie - śmigłowiec W-3RM nr 0506. W PZL Świdnik pozostaje nadal pierwszy seryjny egzemplarz morskiej Anakondy – W-3RM nr 0505.

Pod koniec ubiegłego roku podjęto decyzję o unifikacji kolejnych trzech Anakond, które do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej trafiły w latach 1998 - 2002. Po jej zakończeniu wszystkie maszyny W-3 lotnictwa morskiego będą miały identyczne wyposażenie co znacznie usprawni proces szkolenia i eksploatacji. Poprawi także bezpieczeństwo realizowanych zadań. Pierwszą z trzech maszyn dostarczono do Świdnika w grudniu 2016 r., a kolejną w lipcu 2017 r.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.