Co najmniej 3740 migrantów zginęło od początku roku, próbując dotrzeć do Europy przez Morze Śródziemne, podczas gdy w tym samym okresie ub.r. śmierć poniosło 3175 osób. 2016 będzie najtragiczniejszym rokiem od czasu prowadzenia statystyk – alarmuje UNHCR.
Rzecznik UNHCR (Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców) William Spindler przypomniał, że wysoka liczba ofiar śmiertelnych kontrastuje ze znacznym spadkiem liczby osób, które przeprawiły się w tym roku przez Morze Śródziemne w porównaniu z ubiegłym rokiem. Od stycznia na łodziach do Europy próbowało dotrzeć 327 800 osób, podczas gdy w 2015 roku zdecydowało się na to ponad milion migrantów i uchodźców.
W ub. roku na Morzu Śródziemnym zginęło co najmniej 3771 osób, ale w rzeczywistości ofiar było najpewniej znacznie więcej.
– To zdecydowanie najgorsza (sytuacja), jaką kiedykolwiek obserwowaliśmy na Morzu Śródziemnym – powiedział Spindler na konferencji prasowej w Genewie.
– Można powiedzieć, że śmiertelność wzrosła trzykrotnie – ubolewał. W ub. roku średnio podczas morskiej przeprawy do Europy ginęła jedna osoba na 269, podczas gdy w tym roku – jedna na 88.
Najwięcej migrantów zginęło w tym roku na trasie z Libii do Włoch – jeden na 47 migrantów. Trasa ta jest o wiele dłuższa i o wiele bardziej niebezpieczna niż przeprawa między Turcją a Grecją. To właśnie tamtędy w ub.r. migranci najczęściej próbowali dotrzeć do Europy, podczas gdy w tym roku ponad połowa wszystkich przepraw odbywa się na trasie Libia-Włochy.
Innym powodem wzrostu liczby zgonów jest to, że do podróży wykorzystywane są coraz gorsze łodzie, a przemytnicy ludzi wypełniają je do granic możliwości.
– W ostatnim czasie zauważyliśmy też jeszcze jedną zmianę taktyki. Handlarze wysyłają na morze jednocześnie wiele łodzi wypełnionych imigrantami, co znacznie komplikuje akcje ratunkowe, gdyż pomocy w tym samym czasie potrzebują dosłownie tysiące ludzi – dodał Spindler.
UNHCR zaapelowało do krajów UE, aby umożliwiły nowe sposoby legalnej migracji i w ten sposób zniechęciły migrantów do decydowania się na niebezpieczne przeprawy przez Morze Śródziemne.
Bezpieczeństwo morskie: klucz do stabilności. Międzynarodowe seminarium w Brukseli
Wyjątkowe remont i przeobrażenie JS Kaga. Niszczyciel staje się lotniskowcem
W Neapolu statek pasażerski uderzył o nabrzeże, około 30 rannych
Warsztaty nurkowe służb zorganizowane przez WZD MOSG
Morze pod nadzorem mikrosatelitów. Kongsberg zbuduje satelity. Dla Polski również?
Rosja ulepsza bazę Floty Czarnomorskiej w Noworosyjsku