• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Złamany maszt, nieznany lider i zaciekła walka o ostatnie miejsce w Bitwie o Gotland

ew/pya.org.pl

19.09.2018 11:37 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Złamany maszt, nieznany lider i zaciekła walka o ostatnie miejsce w Bitwie o Gotland

Partnerzy portalu

Złamany maszt, nieznany lider i zaciekła walka o ostatnie miejsce w Bitwie o Gotland - GospodarkaMorska.pl

Trzecia doba regat, czyli wtorkowe popołudnie oraz środowy poranek na trasie żeglarskich regat Bitwa o Gotland nie były wcale spokojne. Wprawdzie pogoda nie była sztormowa, ale awarie zdarzają się nie tylko w ekstremalnych warunkach. Jeden z zawodników stracił maszt, lider regat pozostaje nieznany, a dwa jachty żeglujące na końcu stawki zderzyły się ze sobą w środę nad ranem.

We wtorek godzinie 14:02 do biura regat dotarła informacja o złamaniu masztu na jachcie Opole (Andrzej Kopytko). W rozmowie z zawodnikiem ustalono, że na pokładzie nie ma dodatkowych uszkodzeń, a kapitan jest cały i zdrowy.


Na miejsce zdarzenia popłynął jacht osłonowy Fujimo. Estoński SAR wysłał również w tym kierunku swoją jednostkę, pozostając w kontakcie z biurem regat poprzez SAR Gdynia.

Na pokład Opola przekazano z Fujimo zapas paliwa. Następnie opiekę nad jachtem przejął inny jacht osłonowy, Estrella. Obecnie Opole zmierza na silniku do Górek Zachodnich, a Estrella znajduje się w jego bezpośrednim sąsiedztwie oraz w gotowości do udzielenia wszelkiej niezbędnej pomocy. Przewidywany czas dotarcia Opola do portu to czwartek w godzinach porannych.

Wieczorem, dzięki współpracy ze służbami ratowniczymi, potwierdzono pozycję jachtu Dancing Queen Jerzego Matuszaka na godzinę 19:18. Jego nadajnik wciąż nie działa, ale jednostka jest objęta monitoringiem SAR. Według informacji przekazanych w środę rano przez dyrektora regat, Krystiana Szypkę, kurs Dancing Queen wygląda normalnie, jacht wykonuje zwroty zgodnie z warunkami panującymi trasie. Kolejną pozycję Jerzego Matuszaka potwierdzono o godzinie 5:00 rano.

Czy zjawi się na mecie jako pierwszy? Przekonamy się już wieczorem - szacowany czas zakończenia wyścigu przez jego najbliższego rywala, Jacka Chabowskiego na Blue Horizon to godzina 18:30.

W środę przed godziną 4:00 rano biuro regat odebrało wiadomość od jachtów osłaniających Wielką Żeglarską Bitwę o Gotland - dwa ostatnie jachty żeglujące blisko siebie, Double Scotch (Aleksandra Emche) oraz Ocean 650 (Maciej Krzesiński) zderzyły się ze sobą, w wyniku czego uszkodzeniu uległy burta i takielunek jachtu Ocean 650. Nikomu z żeglarzy nic się nie stało. Do wypadku doszło przy spokojnej wodzie, ale w warunkach ograniczonej widoczności.
Uszkodzenie zostało zabezpieczone i jacht ustawiony w dryfie. Aleksandra Emche na Double Scotch pozostawała na miejscu zdarzenia do przybycia jachtu osłonowego. Następnie Brązowa Atena odholowała Ocean 650 do portu Farosund, gdzie oba jachty dotarły bezpiecznie w środę przed godziną 12:00.

Prognoza pogody dla zawodników Bitwy o Gotland na dalszą część środowego dnia przewiduje wiatr z kierunku południowo-zachodniego o prędkości 15-16 węzłów, w porywach do 25. Od godziny szóstej rano wiatr zmienia kierunek na zachodni, co oznacza koniec mozolnego halsowania pod wiatr i korzystniejszy oraz szybszy kurs do mety. Coraz rzadsze będą też silne szkwały, które do tej pory poważnie utrudniały żeglarzom życie na pokładzie. Im bliżej mety, tym wiatr będzie słabszy, możliwe więc, że szacunkowe czasy dotarcia zawodników do mety ulegną wydłużeniu. Według przewidywań na godzinę 12:00 prawdopodobny czas finiszu pierwszego jachtu to godzina 18:30.

Więcej informacji bezpośrednio z trasy na bieżąco jest zamieszczanych na profilu Facebookowym regat: https://www.facebook.com/pages/Bitwa-o-Gotland/142665052544461

Sponsorem strategicznym Bitwy o Gotland - Delphia Challenge 2018 - jest firma Delphia Yachts. Pozostali sponsorzy to: Eljacht, Kompas, Teknos-Oliva, Maristo.pl, Ocean Team, Henri Lloyd Polska, SailingFactory, Octopus Charter.

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.