• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Piloci czuwają nad bezpieczeństwem żaglowców podczas finału The Tall Ships Races

jk

04.08.2017 14:35 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Jachtowy, Turystyka Morska, Żeglarstwo Morskie Piloci czuwają nad bezpieczeństwem żaglowców podczas finału The Tall Ships Races

Partnerzy portalu

Piloci czuwają nad bezpieczeństwem żaglowców podczas finału The Tall Ships Races - GospodarkaMorska.pl

Piloci morscy ze Szczecina już po raz trzeci biorą udział w operacji wprowadzania największych żaglowców świata do portu w ramach The Tall Ships Races. Jednostki biorące udział w regatach mają czas do jutra tj. do soboty do godz. 12.00, aby zawinąć po zakończonych regatach do portu w Szczecinie.

Szczecińscy piloci morscy, którzy na co dzień zajmują się wprowadzaniem statków handlowych, m.in. tankowców i kontenerowców do portu, w ramach partnerstwa z miastem, już po raz trzeci wspierają swoją wiedzą i doświadczeniem załogi biorące udział w regatach. W tym roku 9 jednostek podlega pilotażowi obowiązkowemu (długość jednostki powyżej 60 m) i kolejne 2 jednostki poprosiły o wsparcie pilota morskiego. To oznacza zaangażowanie w przedsięwzięcie 12 pilotów łącznie z koordynatorem, którzy na trasie 65 km - od główek Świnoujścia do portu w Szczecinie - będą wprowadzać i wyprowadzać żaglowce, służąc radą ich kapitanom.

Zanim jednostki dotrą do portu, przepływając obok stacji pilotowej w Szczecinie, są witane zgodnie z ceremoniałem morskim, salutem banderowym. Zostaje też odegrany hymn państwa, pod którego flagą wpływa do portu dana jednostka. Jako pierwszy powitany został brazylijski żaglowiec „Cisne Branco” (długość 74 m). W tym ceremoniale uczestniczą również marynarze z 8 Flotylli Marynarki Wojennej w Świnoujściu.

- Wyzwaniem jest aktualnie stosunkowo silny wiatr (8-10 m/s, czyli 4-6 w skali Beauforta), w połączeniu z liczbą jednostek w porcie i koniecznością ciasnego cumowania - informuje pilot morski, kpt. ż. w. Mirosław Drozd, który pełni funkcję koordynatora. - Do naszych zadań należy m.in. wprowadzenie i wyprowadzenie żaglowców, z portu oraz koordynacja parady na morzu będącej zwieńczeniem regat – kontynuuje. Informacje dla Kapitanów dot. przepisów portowych, warunków nawigacyjnych oraz miejsca cumowania w Szczecinie zostały omówione na tzw. „Captain’s Briefing” w Kłajpedzie 31.07.2017, w którym uczestniczył (jak zawsze przy takich imprezach) pilot koordynator kpt. Mirosław Drozd.

Parada zaplanowana jest we wtorek 8 sierpnia na godziną 14.30 i odbędzie się na trasie od portu w Świnoujściu do molo w Międzyzdrojach, gdzie jest spodziewana ok. 17.00. Czas przybycia zależy od siły wiatru. Podczas parady do pilotów będzie należało wyprowadzenie jednostek w szyku z portu w Szczecinie na pełne morze. Pilot koordynator następnie przejmie kontrolę nad całością jednostek tzn. nad ustawieniem i kontrolą prędkości jednostek biorących udział w paradzie.

***

Pilot morski jest jednym z najstarszych i jednocześnie najmniej znanych zawodów. Sam pilotaż morski jest usługą publiczną i ważnym  elementem transportu morskiego. Gwarantuje sprawną, efektywną i bezpieczną obsługę ruchu w portach. Jego funkcjonowanie regulują dwie ustawy: Kodeks morski z 18 września 2001 r. i Ustawa o bezpieczeństwie morskim z 18 sierpnia 2011 r., a także rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

Zadaniem pilota morskiego jest udzielanie kapitanowi statku informacji o warunkach nawigacyjnych oraz rad w prowadzeniu statku na danym akwenie, co zapewnia bezpieczeństwo wprowadzenia lub wyprowadzenia z portu jednostki morskiej. Aby wykonywać zawód pilota morskiego trzeba spełnić wymogi kwalifikacyjne określone prawem - posiadać specjalistyczną wiedzę, doświadczenie w manewrowaniu statkami oraz znajomość warunków w danym porcie. W Polsce pilotem może zostać  wyłącznie kapitan żeglugi wielkiej z wieloletnią praktyką morską. Międzynarodowa Izba Żeglugi (ICS) uznaje rolę pilotów za kluczową w ograniczaniu i eliminowaniu potencjalnego ryzyka ekonomicznego i środowiskowego.

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.