Kilka dni po otwarciu nowo wybudowanego laboratorium hydromechaniki – basenu modelowego Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa - studenci II stopnia kierunku Techniki Geodezyjne w Inżynierii przeprowadzili pomiary obiektu.
W ramach laboratorium studenci mieli za zadanie dokonać inwentaryzacji głównych wymiarów laboratorium przy użyciu dalmierzy laserowych. Ponadto wykonali niwelację dwóch szyn suwnicy metodą geometrycznej niwelacji precyzyjnej i technicznej. Następnie zrealizowali pomiar liniowości szyn metodą stałej prostej wykorzystując teodolit oraz tachimetr.
Przypomnijmy, ze basen modelowy został otwarty w listopadzie ubiegłego roku. Podczas zajęć studenci będą mogli przeprowadzać m.in. badania modelowe statków towarowych, takich jak kontenerowce i masowce, statków do przewozu gazu skroplonego LNG, a także jednostek niekonwencjonalnych – statków do obsługi platform wiertniczych i jachtów. Basen pozwoli również na wykonanie uproszczonych testów statków do instalowania i obsługi morskich turbin wiatrowych czy też badań hydromechanicznych obiektów typu offshore.
Oprócz basenu, który ma 40 m długości, 4 m szerokości oraz 3 m głębokości, inwestycja objęła przebudowę i rozbudowę dwukondygnacyjnego budynku Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa PG. Na poziomie parteru i pierwszego piętra dobudowano część gmachu, w której znajdują się: basen modelowy wraz z magazynem, modelarnia oraz sale laboratoryjne, komputerowe i pomieszczenia biurowe. Wszystkie przylegające laboratoria oraz modelarnię dostosowano do potrzeb pomieszczenia głównego, jakim jest właśnie basen modelowy.
W modelarni znajduje się nowoczesna frezarka CNC 5D, która umożliwi wykonywanie modeli badawczych o maksymalnych wymiarach o długości 4 m, szerokości 1,7 m oraz wysokości 1 m.
Inwestycja została zrealizowana w ramach projektu Inżynier Przyszłości, którego ideą, obok budowy nowoczesnej infrastruktury, jest m.in. kształcenie stawiające w centrum studenta i kształtowanie jego umiejętności inżynierskich: planowania, projektowania, konstruowania/budowania i wnioskowania na podstawie przeprowadzonego doświadczenia – zgodnie z filozofią CDIO (Conceive – Design – Implement – Operate).
Dni otwarte Politechniki Morskiej już po świętach
Litewska inicjatywa "Save the Batlic Sea" w murach Uniwersytetu Morskiego w Gdyni
2. edycja konferencji Academic Gdynia Innovation Days zakończona
Prof. Bradford Parkinson, "ojciec systemu GPS", doktorem honoris causa Uniwersytetu Morskiego w Gdyni
Oskary Ratownictwa – Gala Safe Water Angels 2024
II Konferencja Centrum Transferu Technologii UMG „Academic Gdynia Innovation Days” zapowiedziana