pc
Zdaniem wiceminister edukacji narodowej Marzeny Machałek, która w poniedziałek w Rzeszowie uczestniczyła w konferencji „Zawód – perspektywa na przyszłość”, szkoły branżowe i technika muszą przyciągać młodych ludzi. "Natomiast młodzi ludzie muszą wiedzieć, po co idą do tego typu szkoły" – dodała.
Machałek podkreśliła w swoim wystąpieniu, że wybór rodzaju szkoły przez młodego człowieka ma "służyć jemu i gospodarce". "Polska gospodarka potrzebuje fachowców i zmiana kształcenia zawodowego musi się +dziać+. Przed nami w tym względzie wciąż jest wiele wyzwań" – powiedziała.
Wiceminister przedstawiła dane, z których wynika, że w Polsce w szkołach branżowych i technikach uczy się 58 proc. młodych ludzi. "15 proc. tej młodzieży jest w szkołach branżowych i zawodowych, reszta w technikach. Widać, że Polacy dla swoich dzieci wybierają kształcenie średnie techniczne. Te 58 proc. to więcej niż w Niemczech" – zauważyła.
Machałek zaznaczyła jednak, że ponad 30 proc. absolwentów techników jest bezrobotnych, a absolwentów szkół branżowych i zawodowych około 40 proc. "Widać zatem, że to nie działa, szkoła zawodowa nie może istnieć w obecnym kształcie, bo będziemy wyrzucać pieniądze w błoto. Ważniejsze od zwiększenia liczby osób w szkołach branżowych jest zapewnienie uczniom, żeby nie trafiali na bezrobocie" – powiedziała Machałek.
W ocenie wiceminister, aby tak się stało, konieczna jest zmiana myślenia o tym, "czym jest zawód". "Są zawody po szkole branżowej, które mogą mieć prestiż, można być fryzjerem, który ma prestiż w swoim miasteczku, tak samo można być hydraulikiem czy kucharzem. Są różne zawody, które dają pozycję społeczną. Tylko trzeba promować kształcenie zawodowe" – mówiła i dodała, że szkoły branżowe i technika muszą przyciągać młodych ludzi. "Natomiast młodzi ludzie muszą wiedzieć, po co idą do tego typu szkoły" – podkreśliła Machałek.
Wskazała, że pomóc w tym ma doradztwo zawodowe i zapowiedziała, iż MEN będzie dążyło do tego, żeby w każdym powiecie było "silne doradztwo zawodowe".
Zdaniem wiceminister, w kształcenie zawodowe muszą się włączyć wszystkie zainteresowane strony - pracodawcy, szkoły, samorządy i ministerstwa. Podkreśliła szczególną rolę pracodawcy, który powinien być obecny nie tylko w uczeniu praktycznym zawodu czy opracowaniu podstawy programowej, ale również w doradztwie zawodowym, promocji zawodu i kształceniu nauczycieli.
W wojewódzkiej konferencji "Zawód - perspektywa na przyszłość", która w poniedziałek odbyła się w Rzeszowie, wzięli udział m.in. dyrektorzy szkół zawodowych, współpracujący z nimi pracodawcy i przedstawiciele Wojewódzkiego Urzędu Pracy.
VI Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego. Jakie szanse i zagrożenia wiążą się z rozwojem sztucznej inteligencji?
Powstające Muzeum Kanału Sueskiego szykuje się do otwarcia na turystów
Muzeum Marynarki Wojennej pokazuje wnętrze Sokoła. Prace nad wyjątkowym eksponatem wciąż trwają
Wojciech Ślączka wybrany na rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie
Jakie są możliwości pracy w terminalu kontenerowym? Baltic Hub odpowiada na to pytanie podczas targów pracy Talent Days
ESG: koszt czy inwestycja? Czy dążenie podmiotów w kierunku zrównoważonego rozwoju przekłada się na wyniki finansowe?