• <

We Włoszech przed Sądem Najwyższym rozpoczął się proces kapitana Concordii

pc

20.04.2017 10:04 Źródło: PAP
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska We Włoszech przed Sądem Najwyższym rozpoczął się proces kapitana Concordii

Partnerzy portalu

We  Włoszech przed Sądem Najwyższym rozpoczął się proces kapitana Concordii - GospodarkaMorska.pl

Przed Sądem Najwyższym Włoch rozpoczął się w czwartek proces kapitana statku Costa Concordia Francesco Schettino, skazanego w pierwszej i drugiej instancji na 16 lat więzienia za doprowadzenie do katastrofy, w której zginęły 32 osoby. Wyrok zapadnie w maju.

Schettino nie przyszedł do sądu.

Od wyroku 16 lat i jednego miesiąca odwołała się prokuratura sądu apelacyjnego, która uznała, że jest zbyt niski w porównaniu z karą 27 lat więzienia, jakiej się domagała.

Prokurator Sądu Najwyższego wniósł w czasie czwartkowego posiedzenia o utrzymanie wcześniejszego wyroku i argumentował w swym wystąpieniu, że kapitan nie zasługuje na jego złagodzenie. Jako argument podał rozmiary katastrofy oraz liczne uchybienia i poważne błędy, popełnione przez Schettino.

Prokurator Francesco Salzano przypomniał, że gdy wieczorem 13 stycznia 2012 roku wycieczkowiec z ponad 4 tysiącami osób wpadł na skały niedaleko wyspy Giglio, kapitan uciekł z pokładu świadom tego, że zostało na nim jeszcze 2 tysiące ludzi.

Schettino “miał obowiązek zostać na statku do ostatniej chwili” - mówił oskarżyciel. Podkreślił, że ewakuacja z pokładu „nie została zorganizowana przez kapitana i nie była przez niego kontrolowana”.

„Zszedł z pokładu i nie utrzymywał nawet kontaktu radiowego ze swymi oficerami, świadomie nie interesował się losem około 2 tysięcy osób” - dodał Salzano.

Kapitan Concordii od początku nie przyznaje się do winy i twierdzi, że dzięki podjętym przez niego działaniom i manewrowi udało się uniknąć katastrofy o jeszcze większych rozmiarach.

Podczas rejsu po Morzu Śródziemnym wycieczkowiec wpadł na skały koło wyspy Giglio w Toskanii, bo kapitan polecił sternikowi podpłynąć do niej, by pokazać ją swoim gościom i znajomym. W dnie statku powstała ogromna wyrwa. Gigantyczny wycieczkowiec zaczął się przechylać. Kapitan próbował początkowo ukryć wypadek przed władzami morskimi i informował jedynie o awarii prądu. Alarm ogłoszono z opóźnieniem. Ewakuacja była chaotyczna. Zginęły 32 osoby, a ponad 60 doznało obrażeń.

Podniesienie Concordii było największą taką operacją w historii żeglugi i kosztowało pół miliarda euro. Wrak przetransportowano do Genui, gdzie został złomowany.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.