XXVI Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze członków Polskiego Towarzystwa Nautologicznego odbyło się tradycyjnie w siedziba Wydziału Nawigacji Akademii Morskiej w Gdyni.
Przed rozpoczęciem zebrania uczestnicy złożyli kwiaty pod pomnikiem wiceadmirała Kazimierza Porębskiego, znajdującym się przed budynkiem Wydziału nawigacyjnego. Zebranie otworzył Przewodniczący PTN, prof. zw. dr hc Daniel Duda, a prowadził sędzia Witold Kuczorski. Po okolicznościowych przemówieniach i wręczeniu dyplomów honorowego członkostwa oraz odznaczeń i dyplomów, prof. Duda zdał obszerne sprawozdanie z działalności Polskiego Towarzystwa Nautologicznego w okresie 201-2016. Po dyskusji wybrano nowy zarząd PTN. Szczegóły: http://www.nautologia-ptn.pl/
Polskie Towarzystwo Nautologiczne aktywnie prowadzi i wspiera badania naukowe w zakresie nautologii, a więc historycznego rozwoju żeglugi, portów, handlu morskiego, budownictwa okrętowego, rybołówstwa i innych pokrewnych dziedzin pracy człowieka na morzu oraz jej wpływu na kształtowanie się dziejów kultury i nauki poszczególnych społeczeństw, ze szczególnym uwzględnieniem warunków historycznych społeczeństwa polskiego.
W przyszłym roku Towarzystwo będzie obchodzić 60-lecie. Konstytucyjne zebranie Polskiego Towarzystwa Nautologicznego odbyło się bowiem 12 marca 1957 r. w ówczesnej siedzibie Państwowej Szkoły Rybołówstwa Morskiego w Gdyni, kierowanej przez kpt. ż.w. Henryka Borakowskiego. Zebraniu przewodniczył dyrektor Państwowego Instytutu Hydrometeorologicznego – Oddział w Gdyni, b. Szef Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej kmdr Karol Zagrodzki. Projekt statutu przedstawił mgr Adam Muszyński, a zebrani po dyskusji dokument ten przyjęli. Powołano Radę Główną, której funkcje przewodniczącego powierzono doc. mgr. inż. Witoldowi Urbanowiczowi, wicedyrektora Instytutu Morskiego w Gdańsku, jego zastępcą został kmdr Karol Zagrodzki, a sekretarzem generalnym został mgr. W. A. Drapella. Przez ostatnich 12 lat PTN przewodniczył prof. Daniel Duda, inicjator Ogólnopolskiej Alei Zasłużonych Ludzi Morza im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Rewie, popularyzator Polski Morskiej na forum krajowym i międzynarodowym.
Polskie Towarzystwo Nautologiczne wydaje periodyk naukowy „Nautologia”. Do 2016 roku ukazało się ogółem 155 zeszytów „Nautologii”. To obecnie jedyne w Polsce czasopismo naukowe poświęconego problematyce morskiej. W okresie niespełna 60 lat na jego łamach publikowało około 1000 autorów, głównie pracownicy nauki reprezentujący różne dziedziny wiedzy morskiej, przedstawiciele nauk humanistycznych, ekonomicznych, przyrodniczych, medycznych, pedagogicznych, technicznych, muzealnicy i inni. Autorami byli również praktycy, głównie kapitanowie żeglugi wielkiej, mechanicy okrętowi, inżynierowie budownictwa okrętowego, oficerowie Marynarki Wojennej, dziennikarze, nauczyciele i działacze organizacji społecznych. W „Nautologii” wyniki badań zamieszczają zarówno profesorowie jak i początkujący pracownicy naukowi. Pisali również autorzy z zagranicy. Od kilkunastu lat periodyk redagują: prof. dr hab. Bolesław Hajduk, redaktor naczelny oraz dr Ryszard Mielczarek, sekretarz redakcji.
Na zebraniu obecny był Wiesław Byczkowski, wicemarszałek Województwa Pomorskiego, a także Stanisław Śliwa, generał Polskiego Związku Piłsudczyków, kpt.ż.w. Andrzej Królikowski, przewodniczący Rady Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej, Prezes Ligi Morskiej i Rzecznej, przedstawiciel Stowarzyszenia Starszych Mechaników Morskich, komandor prof. dr hab. Tomasz Szubrycht, rektor-komendant Akademii Marynarki Wojennej, prof. Romuald Cwilewicz, rektor Akademii Morskiej w Gdyni (2008–2012) oraz kontradmirał dr inż. Czesław Dyrcz, były rektor-komendant AMW, który wygłosił wykład pt. „Żegluga w Arktyce”.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi