W piątek Sejm przyjął ustawę określającą zasady przeprowadzenia oceny zgodności wyposażenia morskiego, obowiązki firm, zasady i tryb autoryzacji jednostek oceniających zgodność tego wyposażenia, a także sposób notyfikacji tych jednostek, oraz zasady funkcjonowania systemu nadzoru rynku.
Za ustawą, przygotowaną przez resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, głosowało 431 posłów, wstrzymało się trzech, nikt nie był przeciw.
Jak podkreślali w trakcie sejmowych prac nad ustawą przedstawiciele resortu gospodarki morskiej, ustawa ta jest ustawą techniczną, implementującą prawo europejskie.
Zdaniem wiceministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Pawła Brzezickiego, przewidziany w ustawie sposób oznakowania wyposażenia morskiego nie różni się merytorycznie od dotychczas obowiązujących zasad.
– Obowiązki producenta dotyczyć będą przede wszystkim sporządzenia dokumentacji technicznej, przeprowadzenia procedury oceny zgodności i sporządzenia deklaracji zgodności UE oraz naniesienia na wyposażenie morskie znaku zgodności – powiedział wiceminister.
Nowa ustawa przewiduje, że organami prowadzącymi kontrolę wyposażenia morskiego z urzędu lub na wniosek prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będą – podobnie jak teraz – dyrektorzy urzędów morskich. Obecnie funkcjonują dwie jednostki notyfikowane w zakresie dyrektywy, tj. Polski Rejestr Statków oraz Centrum Techniki Okrętowej. Szybkie wejście w życie nowych przepisów jest konieczne, aby mogły one dalej prowadzić swoją działalność.
Istotna zmiana – według resortu gospodarki morskiej – dotyczy natomiast sankcji za nieprzestrzeganie przepisów: dotychczasowa odpowiedzialność karna ma zostać zastąpiona karami administracyjnymi nakładanymi w drodze decyzji. Kary będą nakładane na podmiot gospodarczy, a ich wysokość została określona kwotowo. Ustawa w zależności od czynu określa maksymalną wysokość kary na 100 tys. zł.
Nowe przepisy zastąpią dotychczas obowiązującą ustawę z 20 kwietnia 2004 r. o wyposażeniu morskim.
Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Czarter na podróż – okres ładowania w formule „sztywnej” [Część 1]
Konferencja dt. bezpieczeństwa powodziowego w dorzeczu Wisły z udziałem ministra infrastruktury
Raportowanie ESG – nowe obciążenia finansowe dla przedsiębiorców i brak polskich regulacji
Nowi wiceprezesowie w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego
Bandera, armator, wynagrodzenie - marynarskie podatki w praktyce