pc
Sejm przyjął w piątek rządową informację ministra infrastruktury o stanie polskiej kolei oraz planowanych na niej inwestycjach.
Za przyjęciem informacji głosowało 249 posłów, przeciw było 171 posłów, a 9 posłów wstrzymało się od głosu.
Informację o sytuacji na polskiej kolei przedstawiał parlamentowi w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Poinformował wtedy posłów, że udział polskich firm w realizacji inwestycji kolejowych wzrósł na początku tego roku do 54 proc. pod względem wartości, z 50 proc. zanotowanych w marcu ubiegłego roku.
Poinformował też, że wydatki na realizację kolejowych inwestycji znacząco wzrosły po objęciu rządów przez Prawo i Sprawiedliwość.
"Już w 2016 roku poziom nakładów poniesionych przez PKP PLK w ramach krajowego programu wyniósł 3,7 mld zł, to stanowi wzrost nakładów o ponad 700 proc. w stosunku do łącznej wartości nakładów poniesionych w latach 2014 i 2015. Wówczas wydano przez te dwa lata 0,5 mld zł, to pokazuje ogrom zaniedbań naszych poprzedników z którymi musieliśmy się zmierzyć" - mówił minister podczas przedstawiania informacji.
Adamczyk przypomniał też, że do roku 2023 wydatki na kolej przekroczą łącznie 100 mld zł.
"Do roku 2023 rząd Prawa i Sprawiedliwości przeznaczy ponad 100 mld zł na rozwój polskiej kolei. W perspektywie najbliższych pięciu lat polska kolej stanie się nowoczesna, komfortowa i punktualna. By było to możliwe, realizujemy szereg projektów, które z jednej strony poprawiają bezpieczeństwo i wygodę podróżnych, a z drugiej dają nowe możliwości polskim przedsiębiorcom" - powiedział w środę Adamczyk.
"Prowadzony od 2015 r. program, to największy w historii program modernizacji sieci kolejowej o wartości blisko 67 mld zł. W ramach jego zakresu zmodernizujemy ponad 9 tys. km linii kolejowych i rozbudujemy o nowe elementy" - podkreślał minister.
Rząd zapowiedział, że w ramach Krajowego Programu Kolejowego wydatkowanych będzie prawie 67 mld zł. Z kolei w programie utrzymaniowym zapisano wydatki wartości prawie 24 mld zł. Poza tym w tym roku z budżetu państwa na utrzymanie sieci zarządzanej przez PKP PLK przeznaczono 3,2 mld zł. Jest również program inwestycji dworcowych o wartości prawie 1,5 mld zł, a inwestycje taborowe zapowiedziane przez PKP Intercity mają wartość ok. 7 mld zł.
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku