mk
W 2015 r. w morskiej i przybrzeżnej flocie transportowej odnotowano spadek liczby statków. Morską flotą transportową polscy przewoźnicy przetransportowali więcej ładunków niż w 2014 r., natomiast przewozy pasażerów w komunikacji międzynarodowej uległy zmniejszeniu.
Po raz kolejny, począwszy od 2012 r., w portach morskich odnotowano wzrost obrotów ładunkowych. W portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej zwiększyły się obroty ładunkowe w Gdańsku i Szczecinie, natomiast spadły – w Gdyni i Świnoujściu. Mniejsze niż w 2014 r. były obroty ładunków tranzytowych. Ruch pasażerów w portach morskich był wyższy niż przed rokiem.
Rok 2015 to rok wzrostu w remontach jednostek w polskich stoczniach i spadek w produkcji gotowych statków. Liczba jednostek wyremontowanych w polskich stoczniach w 2015 r. wyniosła aż 610 sztuk, o 1,8% więcej jak w 2014. Spadła jednak produkcja gotowych jednostek których wyprodukowano zaledwie 4 - są to jednak mało miarodajne dane, ponieważ większość produkcji w polskich stoczniach to sekcje kadłubów, całe kadłuby statków lub jednostki częściowo wyposażone - takich powstaje w Polsce kilkadziesiąt rocznie.
Od 2012 r. zauważalny jest niewielki wzrost liczby jednostek w polskiej flocie rybackiej, natomiast liczba trawlerów dalekomorskich pozostała na niezmienionym poziomie. W 2015 r. połowy ryb i innych organizmów morskich były większe niż przed rokiem.
Morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2015 r. liczyła 102 statki (stanowiące polską własność lub współwłasność) o łącznej nośności 2514,7 tys. ton i pojemności brutto GT 1778,3 tys. (w 2014 r. – 104 statki o łącznej nośności 2721,0 tys. ton i pojemności brutto GT 1894,0 tys.).
Raportowanie ESG – nowe obciążenia finansowe dla przedsiębiorców i brak polskich regulacji
Nowi wiceprezesowie w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego
Bandera, armator, wynagrodzenie - marynarskie podatki w praktyce
Ubezpieczenia Kadłuba i Maszyn (Hull & Machinery) – podstawowe ryzyka morskie jednostek pływających
Krzysztof Trofiniak prezesem Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.