pc
Polski Rejestr Statków nadzoruje budowę najnowszego okrętu ratowniczego dla Marynarki Wojennej. Ratownik powstaje w oparciu o projekt opracowany przez MMC Ship Design & Marine Consulting i ma być gotowy w listopadzie 2022 r. To już czwarta nowa jednostka dla MW od początku nadzorowana i certyfikowana przez PRS.
PRS będzie kontrolował każdy etap budowy nowego okrętu. Nowa jednostka dla MW będzie musiała m.in. spełniać międzynarodowe normy środowiskowe i zapewnić odpowiednie warunki służącym na niej marynarzom.
Ratownik został zamówiony w ubiegłym roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON. Za jego budowę odpowiada konsorcjum, którego liderem jest Polska Grupa zbrojeniowa, a konsorcjantami PGZ Stocznia Wojenna, Stocznia Remontowa Nauta oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. Nowy okręt dla MW będzie miał 96 m długości, 19 m szerokości i ok. 6 tys. t wyporności. Zostanie wyposażony w nowoczesny zespół komór hiperbarycznych umożliwiających nurkom działanie na głębokości ok. 150 m oraz w system dynamicznego pozycjonowania DP2. Na pokładzie Ratownika będzie także lądowisko dla śmigłowca. Planowana załoga jednostki to ok. 100 osób.
Zadaniami okrętu będą m.in. niesienie pomocy załogom okrętów podwodnych oraz prowadzenie prac nurkowo-podwodnych przy zastosowaniu np. pojazdów ROV.
Wartość kontraktu to 755 mln zł, umowa zawiera opcję budowy drugiej jednostki. Za realizację prac stoczniowych i wyposażeniowych odpowiedzialne są PGZ Stocznia Wojenna i Stocznia Remontowa Nauta.
Polski Rejestr Statków wcześniej nadzorował budowę korwety wielozadaniowej Gawron – obecnie patrolowca Ślązak, niszczyciela min ORP Kormoran (nadzór także nad kolejnymi jednostkami z tej serii) i nowego holownika dla MW (nadzór także nad kolejnymi jednostkami z tej serii). Doświadczenie tej niezależnej instytucji rzeczoznawczej od ponad 80 lat doceniane jest w kraju i na świecie.
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi