• <

Pisula: W listopadzie otwieramy biuro Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Czengdu

pc

18.10.2018 13:32 Źródło: PAP
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Pisula: W listopadzie otwieramy biuro Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Czengdu

Partnerzy portalu

Pisula: W listopadzie otwieramy biuro Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Czengdu - GospodarkaMorska.pl

W listopadzie rusza biuro Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Czengdu - powiedział PAP prezes PAIH Tomasz Pisula. Dodał, że to będzie drugie po Szanghaju przedstawicielstwo Agencji w Chinach, a w najbliższym czasie planowane są otwarcia placówek w państwach Afryki Subsaharyjskiej.

Jak zaznaczył szef PAIH, Chengdu, w którym powstanie 60. placówka Agencji, leży na końcu Jedwabnego Szlaku i kolejowego połączenia cargo, które łączy Polskę z Chinami. "Jednocześnie Chengdu jest dużym centrum produkcyjnym w Państwie Środka, o zasięgu globalnym. Chcemy, żeby polscy przedsiębiorcy rozważyli możliwość lokowania tam projektów inwestycyjnych, ale mogą tam również dostarczać swoje towary i usługi" - podkreślił szef Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Zapowiedział, że kolejne biura PAIH otworzy w pasie Afryki Subsaharyjskiej. "Do końca roku będziemy mieć 70. przedstawicielstw na świecie" - zaznaczył.

Jednym z zadań zagranicznych biur, jak przypomniał, jest pomoc w sprzedaży polskich towarów i zaawansowanych technologicznie usług na zagranicznych rynkach. Zaznaczył, że wyniki tych działań zależą od uwarunkowań geograficznych czy specyfiki rynku. Dodał, że biura PAIH asystują w realizacji kontraktów na całym świecie i praktycznie ze wszystkich sektorów „od końcówek do wiertni geologicznych po części samochodowe w Kenii" - wskazał. "Dość dobrze sprzedają się np. produkty spożywcze na Węgrzech, Wielkie Brytanii w Chinach. Z drugiej strony, pozyskaliśmy kupców, jak i inwestorów dla start-upów w Dolinie Krzemowej. Pomagamy sprzedawać polskie towary w Grecji. Bardzo dobrze nam idzie na rynku Republiki Federalnej Niemiec" - zaznaczył.

Pisula wyjaśnił, że PAIH pomaga też w realizacji inwestycji - polskich za granicą i zagranicznych w Polsce. Dodał, że przedsięwzięcia inwestycyjne, nad którymi pracują zagraniczni inwestorzy z biurami PAIH, są warte co najmniej 350 mln zł. Natomiast "jeżeli chodzi o projekty inwestycyjne polskich firm na całym świecie to równie są to kwoty liczone w dziesiątkach milionów złotych" - podkreślił. Chodzi, jak wyjaśnił o zakłady produkcyjne, które powstają np. w Ameryce Południowej czy obiekty hotelarskie budowane w Grecji. Jak dodał, eksperci zagranicznego biura handlowego PAIH pomogli również w otwarciu przedstawicielstwa polskiej firmy produkcyjnej na Ukrainie oraz asystują w ściąganiu do Polski fabryki z tego kraju.

Na jaką pomoc ze strony PAIH mogą liczyć przedsiębiorcy? "Nasi pracownicy w terenie pomagają w nawiązywaniu kontaktów z kontrahentami czy z potencjalnymi partnerami. Są też w stanie dostarczyć informacje związane ze specyfiką danego rynku. Np. dotyczących długości pory deszczowej, czy tego, ile ton kukurydzy zbiera się z jednego hektara we Wschodniej Afryce, ile potem jest niszczone przez pleśń czy zwierzęta" - powiedział. Zaznaczył, że wiedza o takich czynnikach jest kluczowa, ponieważ tego typu informacje mogą przesądzić o opłacalności projektu biznesowego na nowym rynku. "Na wiele pytań przedsiębiorcy mogą też uzyskać odpowiedź w warszawskiej centrali Agencji", podkreślił. Dodał, że firmy mogą uzyskać informacje o rynkach 25 października podczas forum wsparcia biznesu, PAIH EXPO na PGE Narodowy, w którym uczestnictwo jest bezpłatne.

"Jako Agencja musimy obsługiwać te kierunki, gdzie chcą być polskie przedsiębiorstwa" - podkreślił. Pisula zwrócił też uwagę, że polscy przedsiębiorcy są zainteresowani sprzedażą swoich produktów do Azji. "Jeździmy z nimi do Wietnamu, Chin, Indonezji, na Filipiny, do Singapuru. Pomagamy im tam, gdzie chcą być - na bogatym rynku Ameryki Północnej, obsługujemy firmy zainteresowane projektami inwestycyjnymi na terenie Ameryki Centralnej, Południowej" - powiedział.

Pisula, pytany o najbardziej perspektywiczne rynki dla polskiego biznesu, dodał jednak, że "bardzo zachęca" polskie firmy do "poszukiwania nowych perspektyw w mniej oczywistych rejonach świata". Wyszukiwanie okazji i nisz biznesowych jest sednem działalności PAIH, dodał, wskazując przykładowo Afrykę.

"Po pierwsze większość krajów afrykańskich leży w tej samej strefie czasowej, co Polska, a to bardzo ułatwia zarządzanie projektami i kontakt z partnerami" - podkreślił. Dodał, że część krajów afrykańskich, która interesuje polski biznes, jest dziś już łatwo dostępna - można się tam swobodnie dostać samolotem. "Są to rynki, na których dochodzi do eksplozji demograficznej, tym samym jeżeli jest tam więcej mieszkańców, to potrzebują więcej towarów" - zaznaczył.

Podkreślił, że z doświadczeń PAIH i jej zagranicznych odpowiedników wynika, że w Afryka to chłonny i otwarty rynek, na którym, pomimo bardzo silnej ekspansji chińskiego przemysłu, jest miejsce dla polskich firm. "Afrykańczycy potrzebują wszystkiego i chcą za ten towar dobrze płacić. Czasami pewne relacje trzeba budować długo, ale suma summarum to jest niezwykle interesujący rynek" - ocenił.

Partnerzy portalu

KONFERENCJA_PRAWA_MORSKIEGO_UG_2024
legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.