• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Najważniejsze zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące m.in. pracowników branży morskiej i stoczniowej

12.03.2015 09:51 Źródło: własne
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Najważniejsze zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące m.in. pracowników branży morskiej i stoczniowej

Partnerzy portalu

Najważniejsze zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące m.in. pracowników branży morskiej i stoczniowej - GospodarkaMorska.pl

Od 01.01.2015 roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące zasad rozliczania ulg podatkowych, nowych obowiązków spoczywających na płatnikach, opodatkowania dochodów z tytułu użytkowania samochodów służbowych i katalogu zwolnień.  Poniżej przedstawiamy te regulacje, gdyż będą one miały znaczący wpływ na kształ rozliczeń podatkowych dokonywanych za rok 2015 m.in. przez pracowników branży morskiej i stoczniowej.  
 
Ulga na dziecko

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2015 r. przewiduje zwiększenie wysokości ulgi prorodzinnej w przypadku wychowywania przez podatników trojga lub większej ilości dzieci. Zgodnie z art. 27 f ust. 1 omawianej ustawy  od podatku dochodowego podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1)   wykonywał władzę rodzicielską;
2)   pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3)   sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, w stosunku do:
1)  jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł;
2)  dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3)  trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota :
a)  92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b)  166,67 zł na trzecie dziecko,
c)  225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Pamiętać jednak należy, iż w przypadku posiadania przez podatników wyłącznie jednego dziecka możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej warunkowana jest poprzez kryterium wysokości uzyskiwanych dochodów. Przez wzgląd na powyższe w przypadku wychowywania wyłącznie jednego dziecka przez podatnika pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka skorzystanie z ulgi na dziecko możliwe jest jedynie w przypadku gdy dochody małżonków nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112.000 zł. W odniesieniu do podatnika niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego zastosowanie w zeznaniu podatkowym ulgi prorodzinnej dopuszczalne jest w sytuacji gdy dochody nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56.000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko.

Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych będą dotyczyły także sposobu rozliczania ulgi prorodzinnej. Dotychczas podatnikowi przysługiwało odliczenie kwoty ulgi wyłacznie do wysokości podatku pomniejszonego odpowiednio o składki na ubezpieczenie zdrowotne. Aktualnie ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiazującym od dnia 01.01.2015 r. przyznaje podatnikowi dodatkowe wsparcie finansowe w wysokości stanowiącej różnicę między kwotą przysługującego odliczenia, a kwotą odliczoną w zeznaniu podatkowym. Stąd też w sytuacji, gdy  kwota przysługującego podatnikowi odliczenia jest wyższa od kwoty odliczonej, podatnikowi przysługuje prawo do zwrotu również tej nieodliczanej nadwyżki. Kwota, o której zwrot podatnik może się ubiegać nie może przekroczyć sumy składek na ubezpieczenia społeczne  oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne podlegających odliczeniu w zeznaniach PIT-36 i PIT-37 podatnika, pomniejszonych o składki odliczone w zeznaniu PIT-36L, lub PIT-28.

W przypadku odliczenia przysługującego pozostającym przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim obojgu:
rodzicom,
opiekunom prawnym dziecka,
rodzicom zastępczym
– do ustalenia wysokości składek, które stanowią górny limit zwrotu ulgi na dziecko, przyjmuje się łączną kwotę ich składek (czyli składki obojga małżonków się sumuje). W sytuacji, gdy ulga na dziecko przekroczy kwotę podatku, do uzyskania zwrotu różnicy konieczne będzie złożenie przez podatnika deklaracji PIT/UZ. Powyższe nie spowoduje usunięcia deklaracji PIT/O. Deklaracja ta nadal będzie miała zastosowanie jednak wyłącznie w przypadku podatników rozliczających ulgę prorodzinną, u których kwota przysługującego odliczenia z tytułu ulgi na dzieci będzie niższa od kwoty odliczonej w zeznaniu PIT-36 lub PIT-37. Podatnik, który korzysta zarówno z odliczenia ulgi na dziecko, jak i z wniosku o zwrot będzie zobligowany do złożenia dwóch załączników PIT/O oraz PIT/UZ do składanego zaznania podatkowego za rok 2015.

Nowe obowiązki dla płatników

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w nowym brzmieniu przewiduje zmianę w zakresie terminów i sposobów przekazywania informacji o dochodach zatrudnionych pracowników i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy do urzędów skarbowych. Od stycznia bowiem sposób wysyłki informacji do urzędu uzależniony będzie od tego w stosunku do ilu podatników płatnik pełni rolę obliczającego, pobierającego i wpłacającego należną zaliczkę na podatek lub pobierającego zryczałtowany podatek oraz w stosunku do ilu podmiotów dokonuje rocznego obliczenia podatku za ten podmiot. Deklaracje PIT-4 oraz PIT-8AR, informacje PIT-8C, PIT-11, IFT-1/IFT-1R i IFT-3/IFT-3R oraz roczne obliczenie podatku PIT-40 będą, co do zasady, musiały być składane w formie elektronicznej. Płatnicy składający te dokumenty w formie papierowej będą obowiązani to czynić o miesiąc wcześniej, tj. do końca stycznia roku następującego po roku, za który dokumenty są składane,  a nie jak dotychczas do końca miesiąca lutego.

Opodatkowanie dochodów z tytułu użytkowania samochodu służbowego


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje wprost jakie świadczenia są zaliczane do przychodów podatnika ze stosunku pracy. Zgodnie z art. 12 cytowanej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Ustawodawca na mocy ustawy zmieniającej dodał do niniejszego artykułu ust. 2a,  w którym określił wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu użytkowania przez pracownika samochodu służbowego do celów prywatnych. Wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:
1)   250 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3;
2)   400 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.

Zwolnienia podatkowe

Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczą także rozszerzenie katalogu zwolnień przedmiotowych. Nowe zwolnienia podatkowe:
a. dodatek energetyczny, otrzymany przez odbiorcę wrażliwej energii elektrycznej w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo energetyczne (czyli osoba która otrzymuje dodatek mieszkaniowy);
b. zwolnienie z podatku objąć ma wynagrodzenie otrzymane za ustanowienie służebności przesyłu. Dotychczas zdaniem organów sądowych, osoby uzyskujące odszkodowanie na drodze ugody pozasądowej zobowiązane były rozliczyć z tego tytułu podatek.
c.  zwolnienie kwoty otrzymanych od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa korzystać mogą zarówno przedsiębiorcy jak i wszyscy podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych;
d. wartość świadczenia otrzymanego przez pracownika z tytułu organizowanego przez pracodawcę dowozu pracowników autobusem;
e. wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu pomocy prawnej udzielonej osobie niezamożnej, przyznane w formie decyzji administracyjnej;
f.  przychody otrzymane z tytułu zwrotu wspólnikom dopłat wniesionych do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami - w wysokości określonej w złotych na dzień ich faktycznego wniesienia;
g. rozszerzono zakres zwolnienia z opodatkowania odszkodowań i zadośćuczynienia otrzymywanego na podstawie przepisów ustaw i aktów wykonawczych do ustaw o normatywne źródła prawa pracy, o których mowa w art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy;
h. dodano zwolnienie od podatku dochodowego kwot otrzymanych na podstawie ustawy o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki – art. 21 ust. 1 pkt 3e ustawy; przepis ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2014 r.

Radca Prawny Mateusz Romowicz

Radca Prawny Alicja Bożek

Więcej informacji znajdą Państwo na stronie kancelaria-gdynia.eu , prawo-korporacyjne.pl
Znajdź nas na facebook

Partnerzy portalu

KONFERENCJA_PRAWA_MORSKIEGO_UG_2024
legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.