Chiny zarzucają Stanom Zjednoczonym naruszenie ich terytorium, po tym jak okręt wojenny US Navy przepływał blisko sztucznych wysp zbudowanych przez Państwo Środka na Morzu Południowochińskim. Pekin w ślad za amerykańską jednostką wysłał swoje okręty, które udzieliły Amerykanom oficjalnego ostrzeżenia. Chiny zwróciły się też ze skargą do amerykańskiego ambasadora.
W wypowiedziach dla mediów wiceminister Zhang Yesui stwierdził, że Stany Zjednoczone po raz kolejny nie uszanowały ustaleń i zagroziły suwerenności i bezpieczeństwu Chin. Zhang dodał także, że chińskie jednostki śledzące amerykański okręt zachowały się zgodnie z planem, dając ostrzeżenia.
- Amerykanie zachowując się w ten sposób, dążą do zmilitaryzowania regionu Morza Południowochińskiego. Ich zachowani stanowi naruszenie wolności nawigacji, a to wbrew międzynarodowemu prawu – dodał wiceminister.
Patrol jednostki USS Lassen był najpoważniejszym dotąd znakiem USA, że nie uznaje praw Chin do terenów wodnych okalających zbudowane przez nich wyspy. Takie zachowanie Amerykanów ponownie wznieci ogień w kluczowym dla światowego handlu regionu i ochłodzi relacje między Pekinem i Waszyngtonem.
To jeden z najgorętszych regionów na świecie. Wyspy Spratly to grupa ok. 100 małych wysp położonych pomiędzy filipińską wyspą Palawan a południowym wybrzeżem Wietnamu. Do prawa władania tym terytorium roszczą sobie trzy kraje: Chiny, Wietnam oraz Tajwan. Kolejne trzy (Filipiny, Malezja i Brunei) twierdzą, że mają prawa do administrowania częścią tych wysp. Dodatkowo przez archipelag prowadzą największe na świecie szlaki żeglugowe.
Chińskie władze, chcące kontrolować ten region, od jakiegoś czasu konstruują w tym miejscu sztuczne wyspy, na których tworzą swoje bazy wojskowe. . Obecnie azjatycki kraj zdobył już 2 tys. akrów ziemi w tym strategicznym dla światowego handlu regionie.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi