W ubiegłym tygodniu Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę z 5 marca 2015 o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw i pełnienia wacht dla załóg statków rybackich.
Dla Polski szczególne znaczenie mają konwencje i standardy Międzynarodowej Organizacji Morskiej - IMO (International Maritime Organization) dotyczące bezpieczeństwa żeglugi, w tym szkolenia załóg statków morskich i ochrony środowiska morskiego.
Pierwszym prawnie wiążącym dokumentem ustanawiającym na poziomie globalnym jednolite standardy wyszkolenia oraz certyfikacji załóg statków rybackich o długości powyżej 24 m jest konwencja STCW-F, która weszła w życie w roku 2012. Określono w niej wymagania minimalne, których państwa zobowiązane są przestrzegać i które mogą podwyższyć, zgodnie z własną polityką szkolenia kadr morskich.
Konwencja została uchwalona w celu zagwarantowania możliwie wysokiego poziomu bezpieczeństwa żeglugi, a w szczególności bezpieczeństwa statków rybackich oraz pracujących na nich rybaków. Biorąc pod uwagę fakt, iż około 3000 osób posiada świadectwa lub dyplomy w rybołówstwie morskim, wydane przez polską administrację morską, ratyfikacja Konwencji STCW-F umożliwi polskim rybakom pracę u armatorów polskich i zagranicznych. Obowiązujące w Polsce akty prawne regulujące problematykę, której dotyczy omawiana konwencja, zawierają już rozwiązania, do których zobowiązuje stronę polską ratyfikacja Konwencji. Wprowadzono do nich także zgodne z konwencją definicje, a także nowy dyplom szypra żeglugi nieograniczonej. Osoby posiadające taki dyplom będą uprawnione do dowodzenia statkami rybackimi o długości powyżej 24 m w żegludze nieograniczonej.
Dotychczas funkcjonującym dyplomom szypra 1 i 2 klasy rybołówstwa morskiego przyporządkowano nowe uprawnienia. Zgodnie z wymaganiami poprzednio obowiązujące programy szkoleń szypra zastąpiono ramowymi programami szkoleń oraz wprowadzono nowy program szkolenia: szypra statku rybackiego o długości powyżej 24 m uprawiającego żeglugę na wodach nieograniczonych.
Ratyfikacja Konwencji STCW-F wpłynie na podniesienie atrakcyjności oferty morskich jednostek edukacyjnych. Możliwość uzyskania kwalifikacji rybackich o zasięgu międzynarodowym, z wykorzystaniem nowoczesnych programów szkoleniowych, będzie miała pozytywny wpływ zarówno na funkcjonowanie morskich jednostek edukacyjnych, jak i na poprawę bezpieczeństwa i konkurencyjności polskich rybaków na międzynarodowym rynku pracy.
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi