• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

EKG w Katowicach: Gospodarka potrzebuje infrastruktury, kapitału i prostych regulacji

pc/PAP

16.05.2018 04:40 Źródło: własne
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska EKG w Katowicach: Gospodarka potrzebuje infrastruktury, kapitału i prostych regulacji

Partnerzy portalu

EKG w Katowicach: Gospodarka potrzebuje infrastruktury, kapitału i prostych regulacji - GospodarkaMorska.pl

Polska gospodarka potrzebuje aktywnej polityki państwa w zakresie budowania infrastruktury, tworzenia krajowego kapitału, inwestycji w innowacyjność oraz wsparcia eksportu. Przedsiębiorcy potrzebują też prostych regulacji prawnych - podkreślali uczestnicy debaty na temat aktywności państwa w gospodarce, zorganizowanej podczas odbywającego się w dniach 14 - 15 maja w Katowicach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys powiedział, że aktywna polityka państwa jest niezbędna w zakresie prawa - trzeba tworzyć dobre otoczenie dla sektora przedsiębiorstw, m.in. w zakresie ubezpieczeń społecznych czy systemu podatkowego. Podkreślał też rolę państwa w pobudzaniu inwestycji badawczo-rozwojowych, szczególnie tych o dłuższej perspektywie czasowej i obarczonych ryzykiem

Według niego, istotne jest też tworzenie zachęt do długoterminowych oszczędności i rozwoju rynku kapitałowego. "Polska może stać się centrum logistycznym i finansowym Europy Środkowo-Wschodniej" - powiedział szef PFR, wskazując na konieczność wspierania przez państwo również inwestycji infrastrukturalnych, takich jak Centralny Port Komunikacyjny.

Prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński podkreślał, że infrastruktura transportowa, w tym kolej, to jeden z motorów napędzających gospodarkę, dlatego istotne są w tej dziedzinie inwestycje wspierane przez państwo i fundusze Unii Europejskiej. Wskazał w tym kontekście realizowany obecnie przez Grupę PKP program inwestycyjny obejmujący modernizację 9 tys. km torów za 66 mld zł, ok. 200 dworców za 1,5 mld zł oraz pasażerskiego taboru kolejowego za 7 mld zł. Tabor dla ruchu pasażerskiego jest modernizowany w ramach rządowego programu Luxtorpeda 2.0. Dzięki działaniom PFR i Agencji Rozwoju Przemysłu m.in odbudowano moce produkcyjne Fabryki Pojazdów Szynowych (dawny Cegielski).

Prezes PKP S.A. opowiedział się za zmianą systemu zamówień ze strony podmiotów zakupujących tabor kolejowy. Zwrócił uwagę, że w ostatnich latach, w efekcie zapotrzebowania składanego m.in. przez marszałków województw, PESA czy NEWAG wyprodukowały aż "sto kilkadziesiąt typów modeli". Według niego, jest to spowodowane tym, że zamawiający zawsze chcieli czegoś nowego czy innego, ponieważ nie przejmowali się źródłami finansowania, gdyż pochodziły one spoza ich budżetu.

"Stwórzmy model podstawowy, model katalogowy, który wymyślą praktycy, użytkownicy - przewoźnicy kolejowi, a jeżeli ktoś chce zamówić sobie jakiś wodotrysk, to niech sam sfinansuje całość inwestycji" - apelował Mamiński. Według niego, pozwoli to pozwoli na uniknięcie wyniszczającej konkurencji krajowej oraz będzie zachęcać do współpracy na etapie projektowania wykonawstwa, utrzymania, naprawy czy produkcji części zamiennych.

Według prezesa PKP S.A., dobrym modelem wsparcia przez państwo jest współfinansowanie projektów opracowanych i przedstawianych przez współdziałające przedsiębiorstwa prywatne czy państwowe. "Jeżeli to urzędnicy będą wymyślać projekty dla firm, to jedynym zadowolonym będzie tylko państwo, a nie konsumenci czy biznes" - powiedział Mamiński.

Partnerzy portalu

KONFERENCJA_PRAWA_MORSKIEGO_UG_2024
legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.