Bardzo uroczystym akcentem obchodów 100-lecia Portu Gdynia była specjalna Gala Jubileuszowa przygotowana właśnie z tej okazji. 27 września w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Wspólnie świętowali zarówno partnerzy biznesowi, przedstawiciele kultury, pracownicy jak i przedstawiciele współpracujących urzędów.
Port Gdynia od 100 lat buduje przyszłość miasta, gospodarki, biznesu i kultury.
27 września 2022 roku, czyli prawie dokładnie 100 lat od dnia, w
którym Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął ustawę o budowie portu w
Gdyni, Teatr Muzyczny w Gdyni wypełnił się po brzegi gośćmi, którzy
wspólnie z Portem Gdynia celebrowali jego jubileusz. Pośród nich
pojawili się m.in. reprezentanci władzy centralnej i samorządowej,
pracownicy i przyjaciele Portu Gdynia, jak również goście reprezentujący
pełen wachlarz firm i instytucji związanych z gospodarką morską i
jubilatem – od rektorów uczelni wyższych, przez reprezentantów służb w
galowych mundurach, do władz i pracowników stoczni, firm operujących w
porcie, kontrahentów i partnerów.
Galę Jubileuszową 100-lecia
Portu Gdynia poprowadził Tomasz Kammel, który w perfekcyjny sposób
potrafił nawiązać kontakt z publicznością.
Część oficjalną
rozpoczął Piotr Karczewski, doradca prezydenta Andrzeja Dudy i
wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Pomorskiego, który odczytał list
gratulacyjny od Głowy państwa.
(…) Dzisiejsza Gdynia kontynuuje wielkie dokonania swoich ojców założycieli, a port niezmiennie pozostaje jedną z najznakomitszych pereł naszego morskiego potencjału. Z powodzeniem pełni on rolę generatora rozwoju gospodarczego kraju. Gdynia należy do ścisłej czołówki portów kontenerowych na Bałtyku i jest największym agroportem na tym obszarze. Ubiegły rok, mimo trudności związanych z pandemią, był kolejnym rokiem wzrostu przeładunków i przyjęć przybywających tu statków handlowych. Bardzo się cieszę z ambitnych inwestycji, które istotnie pomnażają zdolności gdyńskiego portu. Jestem przekonany, że w wielkiej mierze to właśnie tutaj znajduje się klucz do pomyślnej polskiej przyszłości.
Jubileusz swego stulecia Gdynia świętuje w niełatwych czasach. Za naszą wschodnią granicą trwa wojna, brutalnie napadnięta przez rosyjskich agresorów Ukraina heroicznie broni swej wolności i integralności. W dramatycznych okolicznościach przekonujemy się, jak ogromną rolę odgrywają we współczesnym świecie ośrodki infrastruktury morskiej i morskie łańcuchy dostaw. Blokowanie przez Rosję eksportu ukraińskiego zboża przez porty Morza Czarnego istotnie przyczynia się do narastania globalnego kryzysu żywnościowego. Stajemy wobec wyzwań nowej rzeczywistości, a sprawy naszego morskiego bezpieczeństwa i rozwoju morskich branż polskiej gospodarki nieodłącznie wpisują się w te wyzwania. Niech ich realizacja służy umacnianiu niepodległości Rzeczypospolitej oraz ekonomicznej konkurencyjności naszego kraju, a także stabilności całego naszego regionu i Europy.
Życzę wszystkim, którzy tworzą sukcesy Portu Gdynia, nowych świetnych osiągnięć. Życzę poczucia patriotycznej dumy z tego, że na miarę wyzwań XXI wieku potrafią Państwo nadawać imponujący, realny kształt aspiracjom Polaków. Serdecznie dziękuję wszystkim osobom i środowiskom zaangażowanym na rzecz pomnażania morskiego potencjału Ojczyzny.
Andrzej Duda
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Z kolei list sygnowany przez premiera Mateusza Morawieckiego odczytał sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Marcin Horała, który zabrał także głos we własnym imieniu, wspominając własne zawodowe powiązania z portem.
Marcin Horała podkreślił, że w tych
niezwykłych czasach Port Gdynia realizuje niezwykle ważną rolę. –
Dowodem tego są te wielkie hałdy węgla, które tutaj widzieliśmy
przyjeżdżając. Pomyślmy sobie co by było, gdyby tego portu nie było i
nie mielibyśmy takiej możliwości, żeby ten kluczowy surowiec
przeładowywać – dodał.
Zauważył też, że w Polsce
dwudziestolecia międzywojennego nie zabrakło śmiałości i wizji. – W
tamtej Polsce nie było kompleksów, nie było poczucia, że Polska i Polacy
są kimś gorszym, są narodem drugiej kategorii – zaznaczył. I
podkreślił, że budowa gdyńskiego portu jest dowodem na to, że Polacy
mogą realizować wielkie i śmiałe projekty.
Horała zwrócił
uwagę, że dziedzictwo budowniczych portu jest też ogromnym wyzwaniem. –
Jest miarą tego, co my we współczesnej Polsce możemy i powinniśmy
osiągnąć – mówił.
– Port w Gdyni to ogromne dziedzictwo całej
sztafety pokoleń, która zaczęła się od ministra Eugeniusza
Kwiatkowskiego, inżyniera Tadeusza Wendy oraz budowniczych portu – mówił
wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK
Marcin Horała.
Kolejnym przemawiającym był minister
infrastruktury Andrzej Adamczyk. Minister wrócił do samych początków
Portu Gdynia zaznaczając, że decyzja o budowie portu stała się symbolem
odrodzonego państwa.
– Decyzja o budowie portu w Gdyni
podjęta przez Sejm u zarania II Rzeczypospolitej stała się wielkim
symbolem odrodzonego państwa. Nie było to przedsięwzięcie ani łatwe, ani
tanie, ale dzisiaj czas przyznaje rację ludziom odważnym i wizjonerom.
Obecnie Port Gdynia to jeden z czterech portów morskich o podstawowym
znaczeniu dla naszej gospodarki narodowej – powiedział minister
Adamczyk.
Podkreślił, że takie inwestycje jak pogłębienie toru
podejściowego i akwenów wewnętrznych, budowa portu zewnętrznego czy
zakończona już budowa publicznego terminalu promowego wzmacniają pozycję
gdyńskiego portu i pokazują jego duży potencjał. Również inwestycje na
liniach kolejowych sprawiają, że zwiększają się możliwości transportu
ładunków. Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi.
Jako
ostatni głos zabrał gospodarz – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia
Jacek Sadaj, który skorzystał z okazji, by podziękować wszystkim tym,
którzy tworzyli oraz w dalszym ciągu tworzą Port Gdynia i jego
otoczenie.
– 100 lat to dopiero początek. Port Gdynia od 100
lat buduje przyszłość gospodarki, buduje przyszłość miasta Gdyni, ludzi,
biznesu i kreuje kulturę. Niech dokonania budowniczych portu Gdynia
będą dla nas wszystkich inspiracja i dowodem, ze nie ma rzeczy
niemożliwych – Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.
Kolejnym
punktem programu była prowadzona przez Tomasza Kammela licytacja plakatu
autorstwa młodego gdyńskiego artysty Jana Rutki, stworzonego specjalnie
z okazji 100-lecia Portu Gdynia. Wszystkie uzyskane ze sprzedaży dzieła
fundusze przeznaczone zostały na Dom Hospicyjny Dla Dzieci „Bursztynowa
Przystań”.
W swoje 100-lecie, Port Gdynia zabrał zebranych w
„Muzyczną Podróż” – wyjątkowy rejs, którego kapitanem był maestro
Waldemar Malicki.
Orkiestra Waldemara Malickiego poświęciła
miesiące prób, aby wspólnie z twórcami Gali stworzyć wydarzenie, które
będzie dla gości, wspaniałą, muzyczną niespodzianką odpowiednią do tak
znamienitej uroczystości.
– Zależało nam aby podczas tego
wyjątkowego koncertu, pokazać, że zarówno działania Portu Gdynia jak i
Orkiestry Koncertowej mają wiele wspólnego – wszyscy potrzebujemy
jasnego celu, dobrego lidera, który prowadząc nawet największy projekt,
wie, że składa się on z pracy wybitnych osób – Port to ludzie –
Aleksander Wicka, Head of Marketing and Communications Zarządu Morskiego
Portu Gdynia S.A.
Podczas koncertu było wiele odniesień
zarówno do Portu Gdynia jak i powstałego dzięki portowi miasta Gdynia.
Ważnym momentem było zaskakujące wykonanie pieśni „Janek Wiśniewski
padł” (podczas której widownia powstała z miejsc), następnie wszyscy
oddali hołd ofiarom zbrojnej napaści na Ukrainę.
Publiczność
zgromadzona w gdyńskim Teatrze Muzycznym długo nie dawała zejść ze sceny
artystom. Goście docenili wyjątkową formułę koncertu.
Podczas
owacji na stojąco, cała widownia śpiewała z orkiestrą „Swingowy Hymn
Gdyni”, który kiedyś z największymi jazzmanami śpiewała ś.p. Franciszka
Cegielska.
Całość zakończyła kolacja podczas której można było
osobiście przekazać gratulacje i podziękowania wszystkim zaangażowanym w
rozwój Portu Gdynia oraz życzyć sobie kolejnych 100 lat przy
urodzinowym torcie.
Fot. T. Kamiński
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej
Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024
Kandydat na prezydenta Elbląga zapowiada współpracę z Gdańskiem dotyczącą m.in. portów
Van Oord buduje bazę offshorową na Łotwie